„Feltámadt, nincs itt!” – Húsvét vasárnapi Istentiszteletre hívunk! 04.20, 9.30-tól

📣 „Feltámadt, nincs itt!” – Húsvét vasárnapi Istentiszteletre hívunk! 🌅
„A názáreti Jézust keresitek, akit megfeszítettek? Feltámadt, nincs itt!” (Márk 16,6)
A reménység hajnala újra elérkezett! Jézus feltámadása nem csupán egy történelmi esemény – hanem életet formáló, világot megváltó valóság. 💛✝️
⛪ Szeretettel hívunk húsvét vasárnapi ünnepi istentiszteletünkre:
📍 Komárom, Evangélikus Imaház (Mártírok útja 10)
🕤 2025. április 20. (vasárnap), 9:30-kor kezdünk.
📖 Az igehirdetés alapja: Márk 16,1–8
➡️ A kérdés még ma is él: „Ki hengeríti el nekünk a követ?” – és a válasz ugyanaz: Isten már megtette!
Jöjjünk együtt ünnepelni, énekelni, imádkozni – és örülni a feltámadás örömének! 🎶🙏
💐 Kicsiket és nagyokat egyaránt szeretettel várunk – gyermekfoglalkozás is lesz!
🎉 Feltámadt! – Valóban feltámadt!

Névtelen asszonyok-Túróczy Zoltán Máté 27,55 (1932. március 26. Nagyszombat)

Máté 27,55 Névtelen asszonyok- Túróczy Zoltán

„Sok asszony vala pedig ott, akik távolról szemlélődnek vala, akik Galileából követték
Jézust, szolgálván néki;”

Akkor, amikor immár egy héten keresztül egymásután vonulnak el szemeink előtt a
szenvedéstörténetnek nőalakjai, valaki azt kérdezhetné, miért van akkor szükség arra, hogy ma az utolsó nagyheti estén a névtelen asszonyok összefoglaló címen még egy külön alkalmat is szenteljünk a szenvedéstörténet nőalakjainak? Azzal, aki nevezetesebb, jellegzetesebb, kiemelkedőbb, akit közülük név szerint ismerünk, azt úgyis külön-külön igyekeztünk
odaállítani a gyülekezet szemei elé – mégis ne gondoljátok azt, hogy a névtelen asszonyok összefoglaló témája csak azért került erre az estére, mert ezt az estét is ki kell valamivel töltenünk, ne gondoljátok, hogy mivel a név szerint ismert asszonyok elfogytak, kitaláltuk a névtelen asszonyok összefoglaló témáját.
Abban, hogy nekünk ezen az estén a névtelen asszonyokról kell beszélni, kettős alkalmat láthatunk és ragadhatunk meg. Azok az asszonyok, akikről eddig beszéltünk, mint a szenvedéstörténetnek nőszemélyeiről, jobbára Jézusnak a közvetlen, szoros környezetéből vagy éppen rokonságából kerültek ki. A névtelen asszonyok témája alkalmat ad nekünk, hogy ezen az estén néhány szó essék arról, hogy a Máriák, Mária-Magdolnák és Salomékon kívül ott áll az asszonyok nagy sokasága – névtelen asszonyok – és hogy beszélhetünk arról, hogy a női nem a maga névtelen, egyetemes összefoglaltságában milyen helyet foglal el a kereszt körül.
Azután másodszor nekünk, különben is meg kell tanulnunk a bibliaolvasásnak, az Ige tanulmányozásának azt a módját, hogy a biblia embereire úgy nézzünk, hogy a neveken túltekintve megkeressük bennük az örök embert, aki nem Ádám és Kain, nem Péter és Júdás, hanem az örök ember, akiben magamra ismerhetek. Az örök ember, aki ha megpróbált Isten nélkül, Krisztus nélkül élni, akkor elesett, bűnbe jutott, nyomorult torzójává lett eredeti önmagának, ha pedig összekötötte életét Istennel, Krisztussal, akkor felemelkedett, megtisztult és csodálatosan szép örök értékek ragyogtak elő lelkéből. A névtelen asszonyok összefoglaló témája nekünk jó alkalmat ad erre a személyeken túltekintő, örök emberi vonásokat kereső, behelyettesítő bibliaszemléletre.
Névtelen asszonyok a Máriák, Mária-Magdolnák, Salomékon kívül a névtelenség egyformaságába beleolvadt asszonytömeg, akiknek nincs nevük, de éppen ezért a hercegnő és a cselédleány is magára ismerhet bennük. A névtelen asszonyokról az van megírva, hogy sokan voltak ott a kereszt alatt. Sajátságos tény az, hogy nemcsak ott a szenvedéstörténetben, a kereszt körül, hanem általában Jézus követői között mindig sokan voltak asszonyok. Asszonyok voltak leghálásabb hallgatói, legkitartóbb kísérői, egyáltalában az asszonyok között Jézusnak csak hívei voltak, Neki nem voltak női ellenségei. Amikor élete vége felé mindjobban élesedik az ellentét közte és a nép vezetői között, férfiak azok, akik ellene szövögetik átkos terveiket, férfiak, akik elfogatják, akik vádat emelnek ellene. Ellenben milyen csodálatos, hogy a nők között csak barátai, hívei vannak, még egy közömbös, Krisztustól lelkileg ég és föld távolságban levő nőben, mint Pilátus feleségében is az együttérzés meleg érzését tudta Jézus feltámasztani. Mikor viszi a Golgotha hegyére a szörnyű fát, aki férfi, az gúnyolja, vagy szidja, vagy közömbös – ellenben Jeruzsálem leányai megsiratták Őt. Asszonyok maradnak legtovább mellette, asszonyok mennek ki legelőször sírjához, asszonyok veszik észre a feltámadást és asszonynak jelenik meg először a feltámadott Úr Jézus! És ez így megy végig a történeten keresztül – Krisztus seregében mindig ott voltak és sokan voltak az asszonyok.
Ha valaki ki akarná hagyni az Újtestamentomból a nőket, sok gyönyörű, áldott Igét kellene kihagyni. Ha valaki ki akarná törölni a keresztyénség első századából a nőket, ki kellene hagyni a csodálatos, önfeláldozó mártíromságnak egy csomó áldott példáját. Vedd ki a nőket a gyülekezetek életének szeretetmunkájából, kik maradnak? Vedd ki ebből a templomból a nőket, akkor kevesen maradnak. Krisztus seregében mindig ott voltak az asszonyok és mindig sokan voltak. Övék volt mindig a legforróbb imádság, az élet szenvedéseinek kálváriáján az ő kereszthordozásuk volt a legcsendesebb, leghűségesebb, legodaadóbb, de ha kellett, ki tudtak lépni az imádkozás csendes magányából, oda tudtak lépni a máglyákra, el tudtak vérezni, el tudtak menni idegen világrészek vaderdei közé, hogy a pogányok lelki éjszakájában is meggyújtsák Krisztus világosságának tüzét.
Hogy Krisztus seregében mindig ott voltak és sokan voltak a nők, annak oka bizonyára az, hogy a nő Istentől, teremtésétől olyan csodálatos és áldott képességeket kapott, amelyeknek birtokában sokkal több érzéke van a lelki élet dolgai iránt, sokkal több érzéke van a magasabb és finomabb értékek meglátására, mint a férfiaknak. Hogy ez mennyire így van, talán az mutatja legnyomatékosabban, hogy az istentelen és vallástalan nő sokkal borzasztóbb torzója eredeti önmagának, mint egy istentelen férfi. Ha az ember lát egy istentelen, vallástalan nőt, valahogyan megérzi azt, hogy ennek a nőnek sokkal borzalmasabban kellett megtagadni, megcsúfolni eredeti énjét, mint ahogyan meg kell csúfolni eredeti énjét a férfinak akkor, mikor istentelen és vallástalan. Azok, akik utazásaik közben láthatták a római sixtusi kápolnát, csodálatos szépnek mondják mennyezet festményét, amelyen Michelangelo megrajzolta a nő teremtését és úgy rajzolta meg, hogy amikor Éva életre ébred, akkor azonnal valami ösztönös, esengő sóvárgással nyújtja ki kezét Isten felé. Helyes meglátása ez annak, hogy a női lélek már születése óta nagyon mélyre beágyazott és nagyon ösztönös mozdulattal kívánkozik az Isten felé.
De hogyha meglátjuk és elismerjük azt, hogy a női léleknek vannak olyan tulajdonságai és sajátságai, amelyeknek birtokában jobban meg tudja érezni a lélek világának nagy mágnese, az Istennek vonzóerejét, ez még nem tudja megmagyarázni, hogy Krisztus körül és általában a keresztyén vallási életben olyan jelentős helyet foglalnak el a nők. Egyéb vallásokban is vannak nők, és ha ezeket nézzük, láthatjuk, mintha a vallási élet keretein kívül esett volna a nő. Akár a hindu vallást, akár a nagy keleti pogány vallásokat nézzük, a nőnek nincs szerepe az oltár körül, mintha egyáltalában nem is volna vallási élete. Még az Ótestamentomban is úgy látjuk, hogy a női lélekben nincsen meg az az Isten felé való sóvárgás, mint ami megvan a keresztyéneknél. Figyeljétek meg, hogy a sok férfi próféta között alig akad női próféta. Hiszen mi tudjuk, hogy az Ótestamentom asszonyai elég sok rossz emléket hagytak maguk után – Éva hiúságán és kíváncsiságán keresztül lépett be a bűn ebbe a világba, Lót felesége az Isten határozott parancsa ellenére is visszatekintett és visszakívánkozott a bűnös Sodomába.
Még lehetne szaporítani a példákat, amelyek mind azt mutatják, hogy a női lélek, hogy ha az Istentől kapott is sok feléje vágyást, mégis az Ótestamentom világában valami gonosz
varázslatban alszik, Krisztusnak kellett eljönnie, hogy a gonosz varázslat feloldódjék és a női lélek Isten felé való vágya szabadon kifejlődjék. A női lélek megérezte azt, hogy Krisztus az ő
legnagyobb jótevője és a szeretetnek meg a hálának kettős aranyszálával fűzte hozzá szívét.
Testvéreim, a hála, hogyha igazi, egyike tud lenni a legerősebb földi kötelékeknek, még az oktalan állatot is csodálatos dolgokra tudja képesíteni, két embert pedig a hála egy egész életre tud összefűzni és együtt tartani.
A nők Krisztust hálából követték. Mit tett Krisztus a nőkért? Felszabadította őket és lelki igény és lelki méltóság tekintetében egy szintre, egy vonalra helyezte őket a férfiakkal.
Egyformán tárta ki szívét akár férfi, akár nő ment hozzá. Ajka egyforma melegséggel mondta, akár azt mondta: bízzál leányom, akár azt mondta: bízzál fiam. Egyforma szeretettel hajolt le
férfihoz, nőhöz, egyforma szeretettel gyógyított férfit, nőt, egyforma örömmel vett fel nőt, férfit a maga közösségébe. Valami nagy felszabadítás, amit az Úr Jézus Krisztus cselekedett a nőkkel, ezért virágzik szívükben a Krisztus iránti hála. Mint ahogyan a természetben kifeslik az élet akkor, mikor a nap leoldozza róla a tél bilincseit, a női lélek Krisztus érintésére úgy tud ma is kibontakozni a gonosz varázslatból, és hogy miképpen tud reagálni, annak bizonyságát mi is napról napra láthatjuk, olvashatjuk…
Sokat beszéltünk arról, hogy messze keleten egy hatalmas nagy lelki ébredés folyamata indult meg, Krisztus megérintette a keleti népek lelkét. Többet olvastam Japánról és éppen ide vonatkozólag nagyon érdekes dolgokat. A pogány japán ember nem megy végig az utcán asszonnyal, még a feleségével sem, ellenben Japán keresztyén gyülekezeteiben, tehát azokon a helyeken, ahol Krisztus áldott, felszabadító ereje árad szét, ott az asszonyok nemcsak odakerültek a férfiak mellé, hanem éppen az asszonyok a leghűségesebb, leglelkesebb munkások. A pogány Japánban azt tanították, hogy az asszony nem ember, hanem állat, vagy ha az asszony is ember, akkor a férfi nem ember, hanem Isten. Ma pedig Japánban keresztyén főhatóság alatt egymásután nyílnak a női iskolák, ahol az asszonyok szabadon hozzájuthatnak ugyanazokhoz a szellemi, lelki javakhoz, amelyek azelőtt kizárólag a férfiak privilégiuma volt. Arra a szent hegyre, amelyen a japán pogány főiskola állott, nem volt szabad asszonynak felmenni, ma pedig a régi Buddha kolostor helyén egy keresztyén egyetem áll, ahol doktori diplomával rendelkező nők tanítanak. Japán asszonyai számára kézzelfogható valóság az, hogy mit tett érettük Krisztus.
De mielőttünk is világossá lehet ez, csak egy kicsit kell menni az oknyomozás visszavezető útján és előttünk áll Krisztus, mint Akitől jött a mai nőnek minden kiváltsága, felszabadítása. Szeresd Istent, mert Ő szeretett először, légy hálás Krisztus iránt, mert ő tett érted legtöbbet! Tudjátok-e, hogy Krisztus előtt komoly bölcselők vitatták, hogy van-e az asszonynak lelke. Ma pedig éppen ettől a női lélektől várunk csodákat, amelyet akkor tagadásba vettek, ma a női lélektől várjuk, hogy szeretetet, békességet hozzon Krisztus által a világba. Tudjátok-e, hogy a régi világban az asszony tekerte a kézimalmot, végezte a maga alantas munkáját addig, míg a férfi tétlenkedett a sátorban, vadászott, vagy mulatozott társaival. Ma pedig a nőktől várjuk, hogy kezüket tegyék össze és legyenek imádkozó kéz addig, míg a férfiak kemény keze tartja az ekeszarvát. A nőktől várjuk azt, hogy a férfiak azt a kemény kezet imádságra kulcsolni tőlük megtanulják. Pár évvel ezelőtt az újságok írtak arról, hogy egy híres perzsa főúr ellátogatott Bécsbe, sok mindent hozott magával, mert hosszabb időre jött. Mikor kiszállt a vonatból, szekéren, ketrecben vitték utána a vadászkutyáit és egy másikban a feleségeit.
Asszonytestvéreim, lássátok, az volt az asszonyok sorsa, ami a vadászkutyáké. Gondoljatok ezekre, képzeljetek magatok elé egy Krisztus előtti asszonyt, aki húzza az igát állati sorban, lelki igény, lelki lehetőség nélkül, azután gondoljatok magatokra, amint itt ültök a templomban.
A különbséget, ami a kettő között van, Krisztusnak köszönhetitek! A Krisztus nélküli élet mindig, mindenkinél, tehát férfiaknál is botorság és lelki öngyilkosság, de a nőknél a Krisztus nélküli élet kétszeres bűn, mert magán hordozza a hálátlanság rút bélyegét. Kedves asszonytestvérem, lásd meg, hogy mit tett érted Krisztus és lásd meg, mit kell neked Ő érette tenned!
Még két dolog van megírva a névtelen asszonyokról, hogy mekkora áldozatot hoztak, mikor odaálltak a kereszt alá: Galileából követték Jézust! Hol van Galilea Jeruzsálemtől, ki
tudja hány napi járóföldre, mi mindent hagytak otthon, mennyi munkájuk maradt félben, mennyire nélkülözte őket otthon a házuk tája! Galileából Jeruzsálembe felmenni, mekkora
áldozat volt, és ezek az asszonyok meghozták ezt az áldozatot. Krisztus követése áldozathozatal nélkül el sem képzelhető. A templomba járás még csak kicsi része Krisztus követésének, mennyi áldozatot követel mégis: azok, akik ebben a böjti időszakban elkísérték Jézust és itt ültetek minden nap ebben a templomban – óh, ugye mennyi áldozatot jelentett ez számotokra?
Mennyi házimunka készült el sietve, hányszor kellett délután gyorsabb ütemben dolgozni, hogy elkészüljetek, mire ide kell jönni, vagy utána hányszor kellett dolgozni éjfélig, hogy valahogyan behozzátok azt az időt, amit itt töltöttetek. A szeretetmunka még csak pici része Jézus követésének és ez is milyen sok áldozatot követel sokszor. Amikor esténként belehullattok pár fillért a templom perselyébe, a mai nehéz körülmények között ez is mennyi áldozatot követel!
Imádkozzunk most az utolsó böjti alkalommal, hogy tudjátok meghozni a többi áldozatot, aztaz áldozatot, amely az igazi Krisztus-követéssel jár, hogy a ti régi énetek Galileájából el tudjatok jutni a kereszt alá Jeruzsálembe, Krisztushoz. Az is meg van írva a névtelen asszonyokról, hogy szolgáltak az Úrnak. Vajon, mi lehetett az a szolgálat? Nem lehetett az nagy dolog, talán egy pohár hideg víz, amit egy-egy gondos asszonyi kéz odanyújtott Jézusnak meleg, forró délutánokon, talán a ruhájának rendben tartásáról gondoskodtak, vagy egyéb apró, kis dolog. Legyetek ti is szolgái az Úrnak! Ne gondoljatok nagy dolgokra: egy-egy fillér a szeretet kezéből beleejtve a perselybe, egy-egy ruhadarab jó szívvel odaadva, sőt a ti otthoni munkátok, minden munkátok bőséges alkalom arra, hogy benne, vele, általa az Úrnak szolgáljatok. Névtelen asszonyokról beszéltünk, asszonyokról, akiknek nem tudjuk a nevét és mégis a világ legcsodálatosabb dolga van róluk feljegyezve, az, hogy ott álltak a kereszt alatt. Asszonyok, akiknek nincs nevük, de éppen ezért közületek mindenki odaképzelheti magát a helyükbe ennek a templomnak asszonyai közül. Hányan lesznek majd, akik életükkel helyettesítik be a nevüket a névtelen asszonyok közé? Ámen.
Időpont: 1932. március 26. Nagyszombat

Krisztus meghalt szolgálati restségünkért-Túróczy Zoltán Nagycsütörtöki igehirdetése

Krisztus meghalt szolgálati restségünkért- Túróczy Zoltán

János 13,1-17

A husvét ünnepe előtt pedig, tudván Jézus, hogy eljött az ő órája, hogy átmenjen e világból az Atyához, mivelhogy szerette az övéit e világon, mindvégig szerette őket. És vacsora közben, amikor az ördög belesugalta már Iskáriótes Júdásnak, a Simon fiának szívébe, hogy árulja el őt, Tudván Jézus, hogy az Atya mindent hatalmába adott néki, és hogy ő az Istentől jött és az Istenhez megy, Felkele a vacsorától, leveté a felső ruháját; és egy kendőt vévén, körülköté magát. Azután vizet tölte a medencébe, és kezdé mosni a tanítványok lábait, és megtörleni a kendővel, amelylyel körül vala kötve. Méne azért Simon Péterhez; és az monda néki: Uram, te mosod-é meg az én lábaimat? Felele Jézus és monda néki: amit én cselekszem, te azt most nem érted, de ezután majd megérted. Monda néki Péter: Az én lábaimat nem mosod meg soha! Felele néki Jézus: Ha meg nem moslak téged, semmi közöd sincs én hozzám. Monda néki Simon Péter: Uram, ne csak lábaimat, hanem kezeimet és fejemet is! Monda néki Jézus: Aki megfürödött, nincs másra szüksége, mint a lábait megmosni, különben egészen tiszta; ti is tiszták vagytok, de nem mindnyájan. Tudta ugyanis, hogy ki árulja el őt; azért mondá: Nem vagytok mindnyájan tiszták! Mikor azért megmosta azoknak lábait, és a felső ruháját felvette, újra leülvén, monda nékik: Értitek-é, hogy mit cselekedtem veletek? Ti engem így hívtok: Mester, és Uram. És jól mondjátok, mert az vagyok. Azért, ha én az Úr és a Mester megmostam a ti lábaitokat, néktek is meg kell mosnotok egymás lábait. Mert példát adtam néktek, hogy amiképpen én cselekedtem veletek, ti is akképpen cselekedjetek. Bizony, bizony mondom néktek: A szolga nem nagyobb az ő Uránál; sem a követ nem nagyobb annál, aki azt küldte. Ha tudjátok ezeket, boldogok lesztek, ha cselekszitek ezeket.

Ima:

Hullt, oh, Jézus, drága véred nagycsütörtök éjszakáján a Getsemáné kertjében, mikor birkóztál a magad és az Atya akaratával, mikor olyan nehezen tudtad elvenni az angyal kezéből is a keserű pohárt a mi bűneinkkel. Hullj, oh, Jézus drága vére – nagycsütörtökön nemcsak szánk énekli, imádságunk is az, mert tisztátalanok vagyunk, megtisztulásra szorulunk, kérünk, könyörülj rajtunk, tiszta szívet teremts bennünk, oh, Isten, és az erős lelket újítsd meg mibennünk. Ámen.

A felolvasott ige a lábmosás története.

Az Úrvacsora szereztetésének és vele együtt az első úrvacsorának előzménye. Bárcsak tenné Isten Szentlelke ezt a történetet és a róla szóló igehirdetést a mi úrvacsorai előkészületünkké. De ez úrvacsorai előkészítésnél ezen az estén nem a történetre kell figyelnünk, hanem a történet tükrében önmagunkra kell nézni, meglátni azt a sok bűnt, amelyben megtisztításra van szükségünk. A sorozat készítője egy bűnünkre gondol különösképpen: Krisztus meghalt szolgálati restségünkért. Itt tehát a szolgálati mulasztásainkról van szó. Szolgálati mulasztások képezik ugyanis a keresztyének bűnének legnagyobb részét. Mikor Máté evangéliumának 25. részében az utolsó ítéletről mondja el Jézus példázatát, akkor nem azt kéri számon Jézus Krisztus, hogy övéi mit cselekedtek, hanem abban marasztalja el őket, amit nem cselekedtek. Mulasztási bűnüket veti szemükre. E mulasztási bűnöket Máté 25. fejezetében az Úr Jézus sokkal komolyabban, tragikusabban látja, mint mi azt rendszerint látni szoktuk. Mi a tényleges bűnöket sokkal nagyobbnak tartjuk, mint a mulasztás bűneit, ott pedig a mulasztási bűnökre egy büntetés vár: távozzatok tőlem az örök tűzre, s balkeze felé állítja őket. Ez a történet is a szolgálati bűnökről beszél. Vajon, mi az oka annak, hogy Isten népét annyi szolgálati mulasztás terheli? E történet kapcsán világosodik meg előttünk mindjárt az első ok is:

1. Elfelejtkezünk Jézus példájáról.

A történet azzal kezdődik, hogy az elkészített vacsoráló házba megérkezik Jézus tanítványaival. Minden el van készítve. Bizonyos dolgokat a házigazda, bizonyos dolgokat maguk a tanítványok készítenek el. A házigazda az asztalt teríti meg, ő készíti el az ünnepi lakomához, a lábmosáshoz szükséges vizet, törlőkendőt, a tanítványok a húsvéti bárányt. Ők gondoskodnak a húsvéti bárányhoz enni szokott keserű füvekről, gyökerekről, borról. Megérkeznek a tanítványok, s szokásos módon letelepednek az asztalhoz s egyszerre valami furcsa feszültség lesz úrrá rajtuk, kezdenek jobbra-balra tekingetni várva, hogy jöjjön valaki, aki a lábmosást el fogja végezni. A lábmosás ugyanis olyan megalázó, de nélkülözhetetlen szolgálat volt, mely csak rabszolga kötelessége lehetetett. Sőt, még a rabszolgák közül sem mindenkié. Zsidó rabszolga nem volt köteles urának ezt a parancsát teljesíteni. Csak pogány rabszolgát lehetett kényszeríteni, hogy a vendégek és a házigazda lábát megmossa. A rabszolga azonban nem jelentkezik. Ülnek a vacsoránál az asztal mellett, talán egymásra néznek a tanítványok azzal, hogy rabszolga híján talán nekünk kellene elvégezni a lábmosás szertartását, de mindegyik azt gondolja, végezze el a másik. Lukács evangéliuma feljegyzi, hogy a vacsoránál a tanítványok között megindul a rangvita, ki nagyobb közöttük, elárulva milyen gondolat van szívük mélyén. Péter talán azt gondolja: én vagyok a kőszikla, akinek hitére a mi Urunk építeni akarja Anyaszentegyházát, igazán nem én rám tartozik a lábmosás elvégzése. Talán János végezze el, ő a legfiatalabb! János meg azt gondolja magában: kor szerint énrám várna ez a szolgálat az igaz, de a tanítványok között én vagyok az, akit legjobban szeret az Úr. Lehet, koromnál fogva kötelezhetnének, de rangom és méltóságom, melyet Jézus Krisztus irántam való szeretete ad, az felment e szolgálat alól. Ki tudja, mindegyik mivel indokolja önnön igazságát a rangvitában, de arról volt szó, hogy ki nagyobb közöttük, mindegyik nagyobb akart lenni a többinél. Ebben a feszült csendben, ebben a kínos vitában Jézus felkel az asztal mellől – még nem kezdtek hozzá a vacsorához -, szó nélkül feláll, odamegy az ajtó mellé készített mosdóhoz, kezébe veszi a mosdótálat, vizet tölt bele, leveti felsőruháját, karjára vagy derekára köti a törlőkendőt és elindul megmosni a tanítványok lábát. Általános a szörnyülködés. Péternél kezdi. Péter kézzel-lábbal tiltakozik ellene, végül is kénytelen eltűrni, aztán megmossa Jézus a többiekét is. Mikor elvégezte ezt a szolgálatot, elmondja a tanítását. Elmondja azt, hogy példát hagytam néktek. Jézus nem ezt az egyetlen példát hagyta tanítványainak, máskor is tanította őket, hogy az Embernek Fia nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem ő szolgáljon és adja életét váltságul sokakért, egész élete ennek az önmagát megalázó szolgálatnak volt valósága. Hisz Jézus nemcsak felsőruháját vetette le azért, hogy szolgáljon másoknak, hanem letette isteni dicsőségét is. Pál apostol beszél arról, hogy ott hagyta nemcsak minden dicsőségét, megalázta és megüresítette magát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lévén és mikor olyan állapotban találtatott, mint ember, meglázta magát, engedelmes volt halálig, mégpedig a keresztfának haláláig. Ő nemcsak annyira hajolt meg, mint amennyire nem voltak hajlandók a tanítványok lehajolni, hogy a mosdótálhoz leérjenek, ő olyan mélyen hajolt, hogy földre érjen a mennyből. Lehet-e ennél mélyebbre hajolni? Lehajolni a bűnösökhöz, a nyomorultakhoz, azokhoz, akiket mindenki megvetett, vagy akikkel senki sem törődött. Jézus ezt a példát adta övéinek. Nem utálta meg az embereket, válogatás nélkül szolgált nekik, az áruló Júdás lábát is megmosva, neki az Isten Fiának, a Mesternek, az Úrnak nem derogált a rabszolga szolgálat. Nem azt mondta: ez nem tartozik énrám! Ha most erről a példázatról magunkra fordítjuk tekintetünket, mélységes szégyenkezéssel kell megéreznünk azt: mi hányszor éreztük lealacsonyítónak valamely szolgálatnak elvégzését. Nekünk az derogált, azt mondva: nem méltó énhozzám, nem tartozik énrám! Vagy az, akivel kapcsolatban ezt a szolgálatot el kellene végeznem, nem érdemli meg, hogy elvégezzem helyette és neki. Vagy elővettem pedagógiai megfontolásaimat, velük magyarázva szolgálati restségemet, hogy pedagógiából, a másik nevelésének okából nem szabad kényelmét, lustaságát, nemtörődömségét elősegítenem és hizlalnom. Mondd, testvérem: nem vádol téged mindez? Engem vádol, én hiszem, hogy téged is vádol, ha nem is akarsz róla tudomást venni. Jézus példát hagyott nekünk és mi nem követtük az Ő példáját.

2. Elfelejtkezünk Jézus tervéről.

Van másik oka is annak, hogy annyi szolgálati restségünk van. E másik ok az, hogy elfelejtkezünk Jézus tervéről. Ugyanis Jézusnak is van egy szolgálati terve és ebben a szolgálati tervben a felkínált alkalmak mutatják meg Jézus tervét. Pál apostol is szól arról, hogy Isten elkészíti a jócselekedeteket, melyekben nekünk járnunk kell, és ez azt jelenti, hogy körül vagyunk véve mindenféle alkalmakkal, emberekkel vagy egyéb feladatokkal, melyeket azért hoz elibénk az Úr, mert azt akarja, mi végezzük el, e szolgálatot mi lássuk el. Ez az Ő terve. Jakab apostolnál olvashatjuk azt: „Aki azért tudna jót cselekedni, és nem cselekeszik, bűne az annak.” (Jak 4,17). Az ember pedig behunyja szemét, nem látja, vagy nem akarja látni az Istentől elkészítetett jócselekedetek drága alkalmát, lenézi a szolgálatot, vagy lerázza magáról annak felelősségét. Bűne ez annak. Megfigyelhetjük, milyen érdekes, mikor a tanítványok letelepednek az utolsó vacsora asztalához s olyan természetesen várják a rabszolgát, csak Jézus nem várja. Mindegyik azt gondolja, a másik letérdelhetne, elvégezhetné a lábmosás szolgálatát, csak Jézus elégszik meg azzal, hogy ott van a mosdótál, ott van a víz és törlőkendő s ennek elégnek kellene lenni ahhoz, hogy a tanítványok felébredjenek annak tudatára: itt egy szolgálat vár énrám! Jézus nem szól egy szót sem, nem mondja Péternek, végezd el! Nem utasítja Jánost sem, nem szól Filepnek, Tamásnak sem, még csak szemével sem int feléjük, ujjával sem mutat rá a mosdótálra, nem is várja, hogy egyik kezébe vegye, megelégszik az alkalommal, amelyet a néma mosdótál, a mellette levő törlőkendő hangosan prédikál annak, akinek füle van a hallásra. Nekünk olyan nagyon nehéz tudomásul venni azt, hogy azok az alkalmak, szolgálati lehetőségek, melyek elénk kerülnek életünk útján, nem véletlenül kerülnek elibénk, hanem azokat a mi Urunk helyezte oda, várva a mi szolgálatunkat, hogy felszólítás, ránk pirítás nélkül lássuk meg a szolgálatra való alkalomnak felhívó prédikációját. Egyszer valaki, aki az egyház szeretetszolgálatáról, a diakóniáról beszélt, azt mondotta: az egyházat a diakóniára azok az alkalmak kényszerítik, melyek reá várnak. Emberek vannak, akik mindenkinek terhére vannak, nyomorékok, akiket mindenki, mint valami felesleges személyt és terhelő körülményt szeretne eltávolítani az életből, akik senkinek sem kellenek már e világon. Amire senki sem vállalkozik már, az a Krisztus tanítványainak feladata! Mikor Németországban még uralmon volt az a rendszer, mely a nyomorultakat, eszeveszetteket, gyógyíthatatlan betegeket az élet tehertételének tekintette s azoknak tervszerű, céltudatos kiirtásában látta az egyetlen megoldási lehetőséget, akkor a fiatal Bodelschwingh, a bétheli szeretetintézmény akkori igazgatója ellene állt azoknak, akik szeretetintézetében ki akarták jelölni azokat a nyomorékokat, életre nem valókat, akiket el kellene pusztítani. Ő is úgy látta, hogy Isten népének az a feladata, hogy azokat a szolgálatokat, melyeket senki meg nem lát, lássa meg, hogy ne vádolhassa a némán álló mosdótál és a mellette heverő törlőkendő Krisztus tanítványait. Vajon nincs-e nagyon sok olyan szolgálati alkalom, melyet mi nem vettünk észre, vagy nem akartunk észrevenni, nem éreztük benne Krisztus felhívó parancsát s Ő csak várt, várt és hiába várt?

3. Elfelejtkezünk Jézus helyettesítéséről.

A lábmosás története arról is ad tanítást, hogy szolgálatunkban való sok restségünknek harmadik oka is van: elfelejtkezünk Jézus helyettesítéséről. Mikor Jézus felkel az asztal mellől, leveti felsőruháját, megtölti a mosdótálat vízzel, derekára köti a törlőkendőt és megindul a tanítványok felé, akkor érthetetlen dolog történik. Senki nem mozdul az asztalnál. A tanítványok közül senki fel nem ugrik, és nem mondja: Uram, ez nem lehet! Hagyjad, majd én megmosom lábadat, dőlj le az asztal mellé a díványra, én nálad kezdem! Nincs egyetlen egy a tanítványok között, akinek arcába szökne a vér és érezné, ezt nem szabad megengedni! Itt most már nincs helye sem ideje azon vitatkozni, hogy kinek kell ezt megcselekedni, itt most csak egyet lehet tenni, hogy egyszerre mind a 12 tanítvány ugorjon fel, egyik gyorsabban, mint a másik, kivegyék Jézus kezéből a mosdótálat, de megakadályozzák még azt is, hogy felsőruháját levesse. Egyik sem mozdul. Lélektanilag talán lehet magyarázni azzal, hogy a furcsa feszült helyzetben olyan váratlan, olyan lélegzetelállító az, amit Jézus cselekszik, hogy elvesztik fejüket. A tény azonban az, hogy amikor Jézus odalép Péterhez és elkezdi mosni lábát, Péter nem az ellen tiltakozik, hogy Jézus a lábmosás szolgálatát vállalja s nem kínálja fel saját tevékenységét, itt csak arról van szó: én méltatlan vagyok arra, te nem moshatod meg lábaimat. De nincs ott az, hogy én fogom megmosni a te lábadat és a többi tanítvány lábát. Engedi, hogy Jézus mossa meg, mert nincs aki helyette vállalja. Testvérem! Ma is sokszor történik meg az, hogy nem vagyunk hajlandók Jézus helyett valamilyen szolgálatot elvégezni. Oh nemcsak néma mosdótál és szótlan törlőkendő az, ami várja szolgálatkészségünket. Itt emberekről van szó, arról, ami történik, vagy nem történik az emberekhez való viszonyunkban. Egy szolgálati alkalom, amit az Úr elénk hoz, amit nem végzünk el, – az már mindegy, hogy indokolt vagy nem indokolható magatartás által – annak mindig az a következménye, hogy ebből a mi mulasztásunkból az illető ember, akinek erre a szolgálatra szüksége volna, súlyos általánosító következtetéseket von le. A Bethesda-tó partján ott van egy ember, aki 38 esztendeje meggyógyulhatott volna, ha lett volna egy embere, aki mikor megmozdul a víz, hóna alá nyúl s eszeveszetten rohan vele, hogy elsőnek érjen a gyógyító vízbe. Hiába vár. 38 esztendeig egy emberre. A víz mellett csak a maga betegségére vagy övéiére gondol és ennek a szegénynek csak azt kell mondani az érdeklődő kérdésre, akarsz-e meggyógyulni, hogy nekem nincsen emberem! A Bethesda partján 38 esztendeig váró beteg ember hogyan vádolja az egész világot embertelenséggel, mert nem akad egyetlen valaki, aki neki ezt a szolgálatot vállalja. Azonban, ha még csak ezt a világot vádolná az elmulasztott alkalmat nélkülöző ember az emberek embertelensége miatt, de Istent is vádolja. Emberek panaszkodnak: Elhagyott engem az Isten! Talán nincs is Isten, aki törődne ezzel a világgal, velem senki sem törődik, sem ember, sem Isten! Pedig nem Isten hagyta el, hanem mi emberek, Isten népe, Krisztus tanítványai hagytuk el őt. Ha erről az oldalról nézzük életünket, meg kell látnunk, ha egy alkalmat felhasználunk, amit elénk hoz az Úr, aminek elvégzését és szolgálatát tőlünk várja, akkor mi Jézus helyett cselekszük meg s ez a gondolat még mélyebben megaláz bennünket. Megaláz, hogy nem csináltuk meg. Testvérem! Nem tudom, hogy benned milyen szolgálati lehetőségek merültek fel lelked mélyén, míg a lábmosás történetét hallgattad, én minél többet gondolkoztam róla, minél tovább olvastam, annál jobban szégyenkeztem, arcomba szökött a vér, s elpirult orcával nem tudtam mást mondani és most sem tudok: Uram, irgalmazz, Uram, kegyelmezz, Krisztusom irgalmazz az én szolgálati restségem miatt! Ámen.

Ima:

Oh mi Urunk Jézus Krisztusunk! Hálát adunk Neked azért, hogy Te szolgálni jöttél e világra. Köszönjünk Neked, hogy mielőtt mi egyáltalán szolgáltunk volna Neked, Te már szolgáltál nekünk. Áldunk Téged azért a mély megalázkodásért, amellyel megüresítetted magadat isteni méltóságodban, embertestbe aláztad bele magadat, egész földi életedben szerte jártál és kerested, kinek szolgálhatsz. Köszönöm, Uram, hogy ezek között én is ott lehetek. Köszönöm Neked Uram, hogy szolgálatra tanítasz, pedig olyan ostoba vagyok, segítesz, pedig olyan akaratos vagyok. Vezetsz, pedig olyan sokszor kikapom kezedből kezemet és szaladni akarok a magam kigondolta úton. Köszönöm Neked, hogy nem utálsz meg engem, sok nyomorult bűnöm miatt, hanem így is megmosol engem. Nemcsak vízzel mosol meg, hanem tisztító véreddel. Áldunk érte Uram és könyörgöm Uram, indíts ezzel az örök és nagy szolgálatoddal engem is szolgálatra. Mutasd meg Uram példádat mindig, valahányszor az önzés és a gőg ellepi szívemet és elfelejtkezem arról, hogy mindenkinek köteles szolgája vagyok. Oh könyörülj rajtunk, hogy Szentlelked által hadd tudjuk meglátni a ránk váró alkalmakat, hogy emberek és munkák ne vádolhassanak minket, különösen a Te tekinteted, mely várja, hogy mozduljunk és mi nem mozdulunk. Köszönjük Urunk, hogy Te engeded, hogy szolgáljunk Neked, mi szeretnénk úgy nézni a szolgálatra, hogy az nem megalázás, az nem kötelesség, nem robot, hanem kitüntetés, hogy engeded, hogy Veled szolgáljunk, helyetted végezzük el a munkát, szálljon érette nevedre dicséret és magasztalás. Kérünk Téged, ne legyen senki közöttünk, ki Tőled és emberektől elhagyatottnak érzi magát, ne legyen munka, melynek gazdáját én jó szívvel, boldogan és örömmel ne vállalnám. Uram Jézus Krisztusom szolgáknak szolgája, uraknak Ura, királyoknak Királya tégy engem boldog rabszolgáddá. Ámen.

Úrvacsorai beszéd:

A lábmosás történetében van egy különleges megjegyzés Jézus Krisztus cselekedetével kapcsolatban. Mikor Péter tiltakozását nem veszi figyelembe, sőt egyenesen azt mondja: „Ha meg nem moslak téged, semmi közöd sincs én hozzám.”, akkor Péter látszólag nagy túlbuzgósággal azt mondja: „ne csak lábaimat, hanem kezeimet és fejemet is!” Jézus Krisztus ebbe nem megy bele. Mi pedig úgy érezzük, Péternek mégis igaza volt. Legalább is akkor, ha Péter helyébe mi magunk lépünk, mert nekünk szükségünk van arra, hogy azt mondjuk: Urunk, ne csak lábunkat mosd meg, hanem kezünket, szívünket, minden testrészünket, mert mi tisztátalanok vagyunk! A mi Urunk azt mondotta tanítványainak: nem vagytok mindnyájan tiszták, közben Júdásra gondol, mi pedig úgy érezzük, mindnyájan tisztátalanok vagyunk. Mindnyájunknak szükségünk van igen alapos megtisztításra. Hozom lábamat, kezemet, fejemet, szívemet, mindezt mosd meg, tisztítsd meg Jézusom Krisztusom. Az egyháztörténelem beszél arról, hogy mikor a régi germán törzset megkeresztelték, erőszakkal bemerítették őket a vízbe, hogy a keresztség által víz alá merítkezés után, attól kezdve keresztyéneknek számoltassanak. Ekkor az egyháztörténelem feljegyzése szerint a harcos germánok mikor alámerítették őket, a jobb kezüket kitartották a vízből, mellyel a kardot forgatták, gyilkoltak, mely hősiességüknek volt jelképe. Ezt nem voltak hajlandók belemeríteni a hullámsírba. Oh, hány olyan testrészünk lehet, amit kitartunk Krisztus véréből, hogy ezt ne tisztítsd meg Uram, ezt nem adjuk át, maradjon olyan, mint volt, a felett mi akarunk rendelkezni. Pedig mindig az a veszedelmes, amit nem adunk oda a tisztító vér alá. Azért hát testvérem, alázzuk meg most magunkat és mondjuk Péterrel együtt: Uram, ne csak lábaimat, kezeimet, fejemet, szívemet, mindenemet mosd meg és hiszem, hogy szabad nekünk hinni, hogy az Úr nem azt fogja mondani, amit Péternek mondott: nincs szükséged rá, hanem azt fogja mondani: jöjj, megtisztítlak. Ámen.

Túróczy Zoltán, Időpont: 1961. március 30. Nagycsütörtök Helyszín: Győr – Öregtemplom

Oltári ige: Zsid 9,24-28 Igehirdetési alapige: János 13,1-17  Énekek: 174, 198, 313

https://turoczy.lutheran.hu

„Feltámadt! Valóban feltámadt!” Szeretettel hívunk és várunk mindenkit gyülekezetünk húsvéti ünnepi alkalmaira!

„Feltámadt! Valóban feltámadt!”
🎉 Szeretettel hívunk és várunk mindenkit gyülekezetünk húsvéti ünnepi alkalmaira!

Az ünnep középpontjában Jézus Krisztus szenvedése, halála és feltámadása áll – az örömhír, amely megváltoztat mindent. Csendesedjünk el együtt, és ünnepeljük meg a feltámadás erejét közösségben!

🕊 Ünnepi menetrend
📅 2025.04.17. – 04.20.

🔹 Április 17. (csütörtök) 18:00 – Nagycsütörtöki imaóra
🔹 Április 18. (péntek) 09:30 – Nagypénteki istentisztelet, passió-olvasással
🔹 Április 20. (vasárnap) – Húsvéti ünnepi istentisztelet
  📍 Komárom – 9:30
  📍 Észak-Komárom – 11:15
  📍 Bábolna – 15:00

💬 Jézus él, és ma is hív minket az élet teljességére. Ünnepeljük együtt az Ő győzelmét a halál felett!

Áldott húsvéti ünnepet kívánunk mindenkinek!
„Feltámadt! Valóban feltámadt!”

Böjti evangelizáció, 2025.04.01.-04.04. között, Bódis Miklós szolgálatával

2025.04.01-04.04 között minden este 17.30-tól Bódis Miklós lelkipásztor fog szolgálni közöttünk, böjti evangelizációs sorozattal.
A Szent Isten, szent gyülkezete címmel, az alábbi témákban:
1, A közönséges lelkület
2, Miben van az erőd?
3, A kétfelé sántikálás következménye
4, A kereszt győzelme!

Várunk mindekit szertetettel a Komáromi Evangélikus Gyülekezetbe.

/2900 Komárom, Mártírok útja 10./

PROMISSZ Csendesnap volt Komáromban: A megbocsátás és bocsánat üzenete szólt hozzánk.

Február első szombatján 2025.02.01-én, tartalmas és lélekemelő csendesnapra került sor Komáromban, ahol fiatalok és idősebbek egyaránt szép számban gyűltek össze, hogy közösen elmélyüljenek a megbocsátás és bocsánat bibliai üzenetében. Az esemény során két igehirdető, Kiss Tamás baptista teológus és dr. Ormoshegyi Zoltán református lelkipásztor hirdette Isten igéjét.

Kiss Tamás a Máté evangéliuma 18,21-35 versei alapján szólt a jelenlévőkhöz, ahol Jézus példázata a gonosz szolgáról, rámutatott arra, hogy Isten irgalmát elfogadva nekünk is készen kell állnunk másoknak megbocsátani.

Ormoshegyi Zoltán, a Miatyánk egyik kulcsmondatára, a Máté 6,12-re helyezte a hangsúlyt: „És bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek.” Az igehirdetések nyomán mély beszélgetések alakultak ki, amelyek segítettek a résztvevőknek személyes életükben is átgondolni a megbocsátás gyakorlati jelentőségét.

 

A szervezők külön programot biztosítottak a gyermekek számára, akik játékos és interaktív módon dolgozták fel a biblia témákat. Ez lehetőséget adott a fiataloknak is, hogy életkorukhoz illő módon foglalkozzanak a tanítással.

A nap végén a résztvevők hálás szívvel távoztak, gazdagodva az igehirdetések és a közösség építő erejével. A csendesnap mindenki számára áldásos alkalom volt, amely megerősítette a jelenlévőket abban, hogy a megbocsátás nem csupán egy elméleti tanítás, hanem a keresztény élet egyik alapvető gyakorlata.

Karácsonyi, ünnepi menetrend 2024

Karácsonyi, ünnepi menetrend 2024:

  • 12.22-GYEREK KARÁCSONY
    • 15:30-TÓL KOMÁROM
    • 17:00 VÁROSI ÁDVENT
  • 12.24- SZENTESTE
    • 16:00-TÓL KOMÁROM
  • 12.25- KARÁCSONY
    • 8:00-TÓL ÉSZAK-KOMÁROM
    • 09:30-TÓL KOMÁROM 
    • 15:00 BÁBOLNA
  • 12.29- KARÁCSONY UTÁNI VASÁRNAP
    • 09:30-TÓL KOMÁROM 
  • 12.31 Óév
    • 16.00 Komárom
  • 01.01 Újév
    • 16.00 Komárom